Alla inlägg den 16 april 2019

Av Kenneth M - 16 april 2019 13:10


    


Borgargatan

Gatan ligger mellan Högalidsgatan och fd. Brännkyrkogatan. Från Högalidsgatan diverse småbutiker, körsnär, garage, osv. och inte minst Calle Grönstedt:s dragspelsstudio som jag minns med förskräckning. Morsan tvingade mig att hänga på mig ett dragspel. Det var ett pianodragspel, och som tur var tröttnade jag tämligen snart. Det måste ha funnts en och annan granne som samtyckte till det.


Sen fanns det inte mycket mer plats på gatan, Margarinbolaget med sin fasad tog stor plats. Näst längst ned mot Brännkyrkogatan fanns givetvis ett systembolag. Det blev ofta besökt av mig. Tomglas och åter tomglas. 15 för dom stora, 10 för dom små. Affärsidén bygger på att gå upp och ner i trapphusen, ringa på, buga och fråga om det fanns några tomglas jag kunde få. Man lärde sig till sist vart men skulle gå, det var hos många som glasförråden blev stora. Cykel och sportaffären var den sista butiken på gatan. Hit sprang man när man skulle pumpa upp fotbollen. Bollen var en hemsk upplevelse, hård och oftast inte helt rund heller. Det som var problem var att man fick knyta upp snörningen, ta ut blåsan, fixa punkan. Sen var det att stoppa in allt igen och att få till det snyggt. Blåsan kom snett, snörningen blev och såg ut som en ryggrad, Massor ojämna ryggkotor som stack upp och blev stenhårda när bollen blev det minsta blöt.



Presentation


Gröna Lund

Fråga mig

11 besvarade frågor

Omröstning

Hur kommer vykortssamlandet att se ut under 2025 tror Du?
 Mycket sämre än i dag
 Sämre än i daag
 Ungefär som i dag
 Bättre än i dag
 Mycket bättre än i dag

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2019 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Netstamps Gästbok

Vykortsföreningar

Vykortsföreningar i Sverige.


Ovido - Quiz & Flashcards